1) Gry poprawiają pamięć zdolność kojarzenia i wydolność intelektualną.
Cytat:
Część gier z gatunku edukacyjnych weszła na stałe do niektórych programów szkolnych. „FastForWord” np. jest coraz popularniejsza w Stanach Zjednoczonych. Zwłaszcza od kiedy udowodniono, że aż 90 proc. dzieci osiąga za jej pomocą w dwa miesiące takie postępy w czytaniu, jak ich rówieśnicy uczący się tradycyjnymi metodami dopiero po dwóch latach. Wykazano też, że gra aktywizuje pracę neuronów, a więc poprawia pamięć, zdolność kojarzenia i wydolność intelektualną również u osób starszych. Dzięki grom komputerowym można też połknąć historycznego bakcyla. Zwłaszcza jeśli gracz przez cały czas jest konfrontowany z faktami historycznymi, które wpływają na wynik rozgrywki. Uczenie się historii takim sposobem jest o wiele przyjemniejsze niż ślęczenie nad książką i wynotowywanie suchych faktów. Tym samym jest efektywniejsze
2) gry komputerowe znacznie rozwijają wyobraźnię przestrzenną
Cytat:
Ulrich Neisser, psycholog z Uniwersytetu Cornell w Nowym Jorku, wykazał z kolei, że gry komputerowe znacznie rozwijają wyobraźnię przestrzenną. Według niego młodzież grająca w wirtualne gry znacznie lepiej analizuje obrazy i rozwiązuje zadania przestrzenne. Podobnie twierdzi Peter Frensch z berlińskiego Uniwersytetu Humboldta. Stwierdził wyraźną poprawę wyobraźni przestrzennej u dzieci, które przez sześć godzin koncentrowały się na przesuwaniu wirtualnych klocków w „Game Boy”.
3) gracze są zdolni odciąć się od rozpraszających ich rzeczy i błyskawicznie przełączać się pomiędzy zadaniami, dzięki grom mózg starzeje się wolniej
Cytat:
W 2006 r. na kanadyjskim Uniwersytecie York przeprowadzono badania wśród studentów, w których dowiedziono, że studenci mający regularny kontakt z grami wideo poradzili sobie znacznie lepiej z zadaniami umysłowymi niż osoby niegrające wcale. Całość badania opierała się na sprawdzeniu umiejętności szybkiego przechodzenia pomiędzy zadaniami oraz niedopuszczania do błędnych informacji. Wykazano, że gracze są zdolni odciąć się od rozpraszających ich rzeczy i błyskawicznie przełączać się pomiędzy zadaniami. Podobnie dobre wyniki w testach uzyskały tylko osoby władające co najmniej dwoma językami.
Dowiedziono wówczas również, że gry pozwalają na zachowanie „stałej świeżości umysłowej”, czyli że dzięki nim mózg starzeje się wolniej.
4) Gry uczą radzić sobie z całkiem powszednimi problemami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi czy kulturowymi
Cytat:
Gry to przede wszystkim doskonalenie umiejętności, sprawdzanie siebie, rywalizacja – te cechy technika komputerowa wydobyła w stopniu dotąd nieosiągalnym – twierdzi prof. Anna Mikołejko, socjolog. – Szczególną atrakcją stały się dziś gry zespołowe online. W tym świecie można się urodzić na nowo, nadając sobie ulubione imię, wymarzoną aparycję, niezwykłe zdolności, i bez kompleksów ruszyć na podbój świata. Bywa, że kilka tysięcy graczy zmaga się ze sobą, nawiązuje znajomości i przyjaźnie, zarabia wirtualne pieniądze. Podobnie jak w realnym życiu troska o własne interesy zmusza ich do zawierania różnego rodzaju związków i paktów, także do walki. Gry zatem uczą radzić sobie z całkiem powszednimi problemami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi czy kulturowymi – wyjaśnia prof. Mikołejko. – Są doskonałym narzędziem samopoznania, nawet wtedy, gdy wydobywają z nas to, co mroczne. Nie można ich jednak zbyt prosto i pospiesznie wartościować. To nowy świat, który prócz zagrożeń niesie ogromne możliwości.
5) oczywiście wszystko z umiarem:)
Cytat:
Są dowody na to, że gry komputerowe mogą uzależniać – mówił „Rz” dr Bohdan Woronowicz, psycholog. – Podczas gry aktywuje się w mózgu, zwłaszcza u chłopców i mężczyzn, tzw. układ nagrody, ten sam, który jest związany m.in. z uzależnieniem od narkotyków czy alkoholu. Gdy jednak z komputera, gier czy Internetu korzysta się w sposób ograniczony i kontrolowany, przynosi to oczywiście wiele pożytku, a nie szkody.
Badacze zmierzyli możliwości poznawcze 72 wolontariuszy. Oceniano m.in. zdolność do szybkiego przestawienia się między różnymi zadaniami, myślenie o złożonych problemach i rozwiązywanie ich w określonym czasie.
Badani zostali podzieleni na trzy grupy, z czego dwie grały w grę strategiczną StarCraft na różnych poziomach, a trzecia grała w The Sims - grę, która nie wymaga zapamiętywania ani stosowania przemyślanych taktyk.
Naukowcy odkryli, że ci, którzy grali w StarCrafta byli szybsi i dokładniejsi w wykonywaniu zadań poznawczych niż ci, którzy grali w The Sims.
- Wcześniej prowadzone badania pokazały, że gry akcji mogą przyspieszać proces podejmowania decyzji. Nasze badania wskazują, że gry strategiczne mogą zwiększać zdolność do kreatywnego myślenia i uczenia się na własnych błędach - podsumowuje dr Brian Glass z Uniwersytetu Queen Mary's.
Badania wskazują także, że elastyczność poznawcza, jedna ze składowych ludzkiej inteligencji, nie jest statyczna, ale może być trenowana i doskonalona nawet przy użyciu tak rozrywkowych metod jak gry komputerowe.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach