Strona Główna Fahrenheit 451
rozmowy o książkach, muzyce, filmie i... wszystkim innym

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Culture.pl
Autor Wiadomość
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2020-11-16, 04:04   

"Między realizmem a fantastyką. Polskie oświecenie wobec utopii" - referuje Agata Wdowik:



Cytat:
Poszukiwanie optymalnego sposobu na osiągnięcie idealnego ładu społeczno-politycznego było celem wielu filozofów. Mityczna Atlantyda czy Wyspy Szczęśliwe to przykłady literackich marzeń człowieka o życiu doskonałym: zgodnej społeczności tworzonej przez ludzi szczęśliwych i dobrych. Wśród najsłynniejszych realizacji literackiego motywu społeczeństwa idealnego znajdują się: "Utopia" Tomasza Morusa (1516), "Nowa Atlantyda" Francisa Bacona (1621) oraz "Miasto słońca" Giovaniego Campanelli (1623).

Cytat:
Według Tomasza Morusa doskonałe społeczeństwo ugruntowane było na wartościach takich jak praca, równość, nadzór publiczny i dobrobyt. Warto mieć na uwadze te fundamenty prototypowej utopii, gdy podejmuje się refleksję nad polską recepcją tego utworu oraz nad tym, jakie realizacje literackich utopii mamy w polskiej historii kultury.

Cytat:
Dwa przykłady są pod tym względem wyjątkowo interesujące. Chodzi o pierwszą polską powieść - "Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki" autorstwa Ignacego Krasickiego, wydaną w 1776 roku w Warszawie. Czołowy pisarz polskiego Oświecenia tak poprowadził narrację swojej powieści, by jego bohater w drugiej części swoich przygód trafił na wyspę Nipu. To właśnie tam, wśród społeczności Nipuan, Krasicki rozegrał eksperyment swojej utopii literackiej. Drugi przykład jest ciekawy z innego powodu. Mianowicie chodzi o fantastyczną, a zarazem utopijną powieść "Wojciech Zdarzyński, życie i przypadki swoje opisujący", którą napisał Michał Dmitrij Krajewski. Książka ta ukazała się w 1785 roku w Warszawie i zawiera pierwszy w literaturze polskiej opis podróży na Księżyc. Autor wysłał tam swojego bohatera, aby mógł on spotkać zamieszkujący tam lud Sielan, tworzący społeczeństwo utopijne.

Cytat:
Aby przybliżyć się do intencji autora, warto pamiętać, że powieść o Mikołaju Doświadczyńskim ma również charakter satyryczny. A zatem wykreowany obraz społeczeństwa nipuańskiego służy podaniu w wątpliwość określonych wartości. W wersji skrajnej mogłoby to być ich ośmieszenie, lecz spod łagodnego i mądrego pióra Krasickiego wychodzi nie paszkwil, lecz podejrzliwy dystans wobec idei wszechwładnej racjonalności i jednoznacznie dobrej idei postępu.

Cytat:
Mądra uważność wobec bezrefleksyjnego stawiania na piedestale rozumu oraz uznawania postępu technicznego za wartość samą w sobie - to także ważne tematy utopii wykreowanej przez Michała D. Krajewskiego (1746-1817). O 11 lat młodszy od Krasickiego, autor "Wojciecha Zdarzyńskiego" (1785) wysłał swojego bohatera balonem (!) do utopijnego kraju Sielan, położonego na Księżycu.

Cytat:
Krajewski tworzy na Księżycu społeczeństwo koncepcyjnie bliskie pomysłowi Krasickiego. Sielanie to lud rolniczy, dla którego ziemia oraz praca to podstawowe wartości życia. Cenią cnotę bardziej niż wiedzę. Krajewski wzorował się na warstwie filozoficzno-społecznej powieści Krasickiego, stąd dostrzegalna jest pewna odtwórczość literacka w perypetiach Wojciecha Zdarzyńskiego względem przygód Mikołaja Doświadczyńskiego.


:idea:

"Między realizmem a fantastyką. Polskie oświecenie wobec utopii"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2020-11-20, 15:01   

"Czego nie zbudowaliśmy" - niewykonane projekty architektoniczne prezentuje Anna Cymer:



Cytat:
Historia architektury to także projekty niezrealizowane. I to nie tylko te wielkie utopijne wizje miast przyszłości, ale całkiem realne koncepcje poszczególnych budynków. Przypomnijmy sobie kilka odrzuconych ostatecznie projektów z ostatnich lat - czy gdyby powstały, nasze miasta wyglądałyby lepiej?

Cytat:
A jednak, choć buduje się naprawdę dużo, są projekty, które pozostają na zawsze na papierze. Nierzadko szeroko opisywane, wywołujące emocje i ekscytację, z różnych powodów nie trafiają do realizacji. Zdarza się, że w ich miejsce powstają całkiem inne gmachy, czasem jednak puste tereny na długo stają się pamiątkami tych nigdy niedokończonych przedsięwzięć.


;)

"Czego nie zbudowaliśmy"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2020-12-11, 17:33   

"Erotyczne, nietrzeźwe, pragmatyczne. Co o snach mówią dawne senniki?" - odpowiada Marcelina Obarska:



Cytat:
O tym, że sen to "brat śmierci", pisał Mickiewicz, kończąc VIII księgę "Pana Tadeusza". Metafora ta jest nie tylko efektowną figurą stylistyczną, ale i ma swój głęboki sens - każdej nocy wyłącza się nasza świadomość, a umysł wytwarza obrazy, nad którymi nie mamy kontroli. W snach - bez względu na długość i szerokość geograficzną oraz epokę - upatruje się albo przekazu od siły wyższej, albo prognozy przyszłości, albo też obrazu procesów psychicznych, który próbuje przedostać się do świadomości. Ludzie już tysiące lat temu próbowali objaśniać i interpretować to, co zobaczyli, śpiąc. Nie inaczej jest (i było) w kulturze polskiej.




"Erotyczne, nietrzeźwe, pragmatyczne. Co o snach mówią dawne senniki?"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2020-12-20, 11:54   

"Łukasz Kozak: Kolektywizacja rolnictwa zabiła upiory" - rozmawiał Piotr Politch:



Cytat:
Dlaczego powinniśmy odebrać Rumunom wampiry? Czy upiory mogą być przyjazne i kto wierzył, że Mickiewicz wstaje z grobu? O żywych trupach w dawnej Polsce oraz średniowiecznym poczuciu humoru opowiada Łukasz Kozak, mediewista i autor książek "Upiór. Historia naturalna" oraz "With Stake and Spade. Vampiric Diversity in Poland"




"Łukasz Kozak: Kolektywizacja rolnictwa zabiła upiory"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-01-02, 05:52   

"Idzie nowe, idzie stare. Podsumowanie roku 2020 w komiksie" - autorem materiału jest Jakub Demiańczuk:



Cytat:
Brak festiwali komiksowych i spotkań autorskich na żywo, gdy po autografy twórców ustawiają się długie kolejki, z pewnością odbił się na sprzedaży i wymusił weryfikację planów wydawniczych, lecz liczba publikowanych tytułów w porównaniu z poprzednimi latami nie spadła znacząco. Zapewne wynika to z faktu, że komiks w Polsce pozostaje przede wszystkim domeną pasjonatów i kolekcjonerów, mniej skłonnych do rezygnacji z zakupu.

Cytat:
Pandemiczne spowolnienie kultury sprawiło, że konwenty komiksowe zostały albo odwołane, albo na różne sposoby przeniesione do internetu. Od marca odbyła się tylko jedna większa impreza: Niech Żyje Komiksowa Warszawa, która miała miejsce na początku października. Ciekawą formułę online zaproponował Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi, który na specjalnie stworzonej platformie dał możliwość oglądania zarówno spotkań prowadzonych na żywo, jak i zarejestrowanych wcześniej rozmów z wielkimi gwiazdami komiksu (m.in. Bill Sienkiewicz, Brecht Evens, Andrew Maclean), z których część także w normalnych, nieepidemicznych warunkach, zapewne nie dotarłaby do Polski.

Cytat:
Ciągle zauważalna jest polska obecność na zachodnich rynkach komiksowych: to już nie tylko udział rysowników (np. bardzo aktywnego Szymona Kudrańskiego) i scenarzystów (warto zwrócić uwagę na ciepło przyjętą przez krytyków i czytelników miniserię "The Witcher: Fading Memories" ze scenariuszem Bartosza Sztybora), to także przekłady. "Bajka na końcu świata" Marcina Podolca ukazała się we Francji i w Hiszpanii, a na platformie cyfrowej Europe Comics pojawiły się m.in. angielskie przekłady znakomitej "Anastazji" Magdaleny Lankosz i Joanny Karpowicz oraz "Małego Liska i Wielkiego Dzika" Bereniki Kołomyckiej. Kilka dni temu pojawiła się informacja, że "Pan Żarówka" Wojciecha Wawszczyka ukaże się na przełomie 2021 i 2022 roku w zasłużonym wydawnictwie Fantagraphics.




"Idzie nowe, idzie stare. Podsumowanie roku 2020 w komiksie"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-01-03, 01:45   

1. "Książki Roku 2020 polskiej sekcji IBBY" - autorką artykułu jest Nicole Czaplińska:



Cytat:
Czasem słyszymy, że napisanie książki dla dzieci to łatwa sprawa, bo to nie filozofia. Pewnie, że nie. To nie Kant czy Nietzsche, ale żeby taki wyrósł, musi zacząć wcześnie czytać. Niewątpliwie literatura odgrywa szczególną rolę w rozwoju młodego odbiorcy - ma nie tylko bawić, ale również edukować. Wachlarz rozwiązań dostarczających nowych, magicznych i nieznanych jeszcze malcom przeżyć, jakie zapewniają współcześni autorzy, zdaje się nie mieć granic.

Cytat:
Coroczną tradycją konkursu polskiej sekcji IBBY jest finałowa gala wręczenia nagród, jednak ze względu na pandemię wydarzenie miało miejsce online. Przedstawiamy tegorocznych zwycięzców:


:brawo:

"Książki Roku 2020 polskiej sekcji IBBY"

2. "Czulej i bliżej. Rok 2020 w literaturze" - opowiada Agnieszka Warnke:



Cytat:
Jak pandemia zmieniła obraz literatury? Dokąd zabrali nas twórcy? Jakie historie i jakie nazwiska zapamiętamy na dłużej?

Cytat:
Rok 2020 w literaturze należał do kobiet silnych, odważnych i wnikliwych. Takie były nie tylko autorki, lecz także bohaterki książek.

Cytat:
Wielu czytelników przynajmniej na chwilę zmieniło swoje przyzwyczajenia i sięgnęło po łatwo dostępne e-booki i audiobooki, nowości często zastępowali klasykami literatury. Czy pandemia przyczyniła się do wzrostu czytelnictwa w Polsce? To raczej mało prawdopodobne, chociaż według neuropsychologów zaledwie 6 minut lektury dziennie zmniejsza poziom stresu o dwie trzecie.


:idea:

"Czulej i bliżej. Rok 2020 w literaturze"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-01-23, 16:01   

"Rysunek satyryczny. Życie po życiu" - opowiada Piotr Policht:



Cytat:
Na naszych oczach kończy się dwustuletnia historia rysunku satyrycznego. Nie znaczy to, że rysowana satyra jako medium znika - pod względem formalnej różnorodności wręcz nigdy nie miała się ona lepiej. Tę różnorodność zawdzięczamy jednak w dużej mierze jej uwalnianiu się od drukowanej prasy, która rysunkową satyrę stworzyła.

Cytat:
Rysownicy nie są dziś celami jakiejś celowo wymierzonej w ich zawód krucjaty, a raczej stojącymi na pierwszej linii ofiarami postępującej od lat prekaryzacji branży dziennikarskiej. Pouczającą statystykę, obrazującą skalę zjawiska na rynku prasy amerykańskiej, przywoływał w artykule opublikowanym w 2019 roku na łamach "The Japan Times" znany rysownik Ted Rall. Przed stu laty amerykańskie gazety zatrudniały na pełny etat łącznie ponad 2000 rysowników. Dziś nie ma ich nawet 25. Na ponurą ironię zakrawa fakt, pisze Rall, że te same tytuły, które z takim przejęciem celebrowały siłę prasowej satyry po zamachu na redakcję paryskiego "Charlie Hebdo" w 2015 roku, chwilę wcześniej - a także niedługo później - po kolei kazały pakować manatki ostatnim rysownikom, których zatrudniały. W Polsce inna jest skala i dynamika zjawiska, choć i tu kierunek zmian zdaje się nieubłagany.


...

"Rysunek satyryczny. Życie po życiu"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-01-26, 17:59   

"Berenika Kołomycka: Chronię moich bohaterów przed cywilizacją [WYWIAD]" - rozmawiał Jakub Demiańczuk:



Cytat:
We wrocławskiej Galerii Tymczasem, mieszczącej się w Centrum Kultury Zamek, trwa właśnie pani wystawa "Wszyscy jesteśmy Liskami". Trwa, lecz chciałoby się o niej opowiedzieć, używając zwrotu stosowanego kiedyś przez komentatorów sportowych w radiu: "Szkoda, że państwo tego nie widzą".

Nie ukrywam, że to szalenie frustrujące, szczególnie że to pierwsza od dawna moja indywidualna wystawa. Początkowo miała zostać otwarta w kwietniu, ze względu na lockdown zdecydowałyśmy z Agnieszką Jamroszczak z Galerii Tymczasem przesunąć ją na jesień. Wszystko zostało przygotowane, oryginały prac wiszą na ścianach i na tydzień przed wernisażem galerie zostają ponownie zamknięte z powodu pandemii. A w CK Zamek wciąż odbywają się jakieś zorganizowane zajęcia - te, których z różnych powodów nie można było zawiesić - więc dzieciaki przychodzą i widzą tylko kawałek wystawy przez szklane drzwi. Nakręciłyśmy materiał o wystawie, w galerii powstały zdjęcia, które będą dostępne w internecie. Tyle na razie mogłyśmy zrobić.


:idea:

"Berenika Kołomycka: Chronię moich bohaterów przed cywilizacją [WYWIAD]"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-02-04, 09:59   

"Piękne bryły z problemami" - pisze i pokazuje Anna Cymer:



Cytat:
Cenimy piękne budynki, lubimy je podziwiać. Co jednak, gdy te wzbudzające zachwyty bryły mają wady? Cieknący dach, pękające ściany, odpadające fragmenty elewacji mogą dotyczyć także ikonicznych budowli. Tak samo jak nieprzewidziane kłopoty z użytkowaniem. Czy dzięki temu stają się one gorsze, a może jednak bardziej prawdziwe?


;)

"Piękne bryły z problemami"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-02-12, 11:28   

"O porażce" - pisze Robert Pilat:



Cytat:
Dobrze byłoby, jak zalecali stoicy, wznieść się umysłowo ponad swoje niepowodzenia i dzięki temu widzieć je tylko jako przegrane, kaprysy Fortuny, nigdy jako porażki. Ale nie da się uśmierzyć niepokoju; nabieramy w końcu podejrzenia, że stoicyzm to tylko odwracanie wzroku. To, jak doświadczamy porażki decyduje o tym, kim się stajemy.

Cytat:
Niektórzy, pomimo całego dyskomfortu, podejmują głęboką analizę własnych niepowodzeń. Muszą się jednak przygotować na dodatkowe cierpienie. Jeśli bowiem uczynią to publicznie, prawie na pewno zmierzą się z zarzutem hipokryzji i nieszczerości. Obserwatorzy będą bezwzględni, surowi i dumni z tego, że nie dali się zwieść. Będą się domagać, by ktoś, kto już opowiedział o swoim niepowodzeniu, przyznał się jeszcze do porażki.

Cytat:
Paradoksalną strategią chronienia się przed poczuciem porażki jest samoindukowany pesymizm. Ze wszystkich przewidywań przyszłości pesymista wybiera najgorsze i na tej podstawie działa. Optymista gotów jest podjąć ryzyko, ponieważ obstawia lepszy świat - niestety często doznaje rozczarowania. Pesymista na nic nie liczy, ale bywa czasem przyjemnie zaskoczony. Zatem z uwagi na stan końcowy - jeśli zapomnieć o gorzkim smaku takiej postawy - lepiej być pesymistą.


:szok:

"O porażce"
Na facebooku w ostatnią sobotę.
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-02-12, 11:40   

"Kultura korzeni" - "Teatr Węgajty" - opowiada Marcelina Obarska:



Cytat:
Niespełna dwadzieścia kilometrów od stolicy Warmii mieści się jedna z najważniejszych w polskiej kulturze stodół. Działa tam grupa, która nie tylko darzy szacunkiem, ale i wytrwale praktykuje kulturę korzeni.

Cytat:
Z daleka od miejskiej gonitwy, ale i od głównego nurtu teatralnego, w stodole toczy się życie jednego z najistotniejszych dla historii polskiego teatru alternatywnego zespołu. Życie to oficjalnie rozpoczęło się w 1986 roku, ale grupa związana wcześniej z olsztyńską Interdyscyplinarną Placówką Twórczo-Badawczą "Pracownia", rozwiązaną w stanie wojennym, przybyła do warmińskiej wsi już cztery lata wcześniej.

Cytat:
Jak pisała Aldona Mikulska w tekście pt. "Odzyskiwanie zapomnianych form", działalność Węgajt wpisać można w zdefiniowany przez Eugenio Barbę nurt "trzeciego teatru", czyli takiego, który "przybiera niekiedy formę komuny, stając się sposobem życia". Owo zatarcie granic między sferą prywatną i zawodową, a także nierzadko między odbiorcami a wykonawcami sztuki, wyrasta wprost z głębokiego i aktywnego zainteresowania formami dawnej kultury ludowej, zakorzenionej w zbiorowym rytuale.

Cytat:
Istotną częścią praktyki Węgajt od początku była idea teatru wędrownego - realizowana poprzez wyprawy do miejsc, w których nieprzerwanie biło serce tradycyjnego obrzędu, a więc do wsi i osad, m.in. na Suwalszczyźnie czy Łemkowszczyźnie. Jedną z prymarnych inspiracji, do jakich odwoływał się od początku węgajcki teatr, był obyczaj kolędowania (pierwsza wyprawa kolędnicza odbyła się w 1989 roku, a jej celem były Beskidy).

Cytat:
Ale badania etnograficzne zawiodły grupę także poza granice Polski: do naszych ukraińskich, białoruskich i słowackich sąsiadów, a także do Macedonii. Efekty wypraw w głąb tradycyjnych pieśni i rytuałów grupa prezentowała na seminariach (w latach 90. nosiły one tytuły, które jasno określały spektrum zainteresowań i charakter działalności Węgajt - "Bliższe ojczyzny", "Ścieżki tradycji", "W stronę tradycji żywej").


:idea:

"Teatr Węgajty"
Strona teatru
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-02-17, 01:09   

"Skalista wyspa między Niebem a Piekłem. Popkulturowa Warmia" - opowiada Jakub Demiańczuk:



Cytat:
Warmia, na zawsze w powszechnej świadomości doklejona do Mazur, stopiona z nimi - mimo tak wielu różnic - w całość, także w popkulturze wydaje się zepchnięta w cień.

Cytat:
"Choć w swej nazwie województwo warmińsko-mazurskie zawiera dwie krainy - Warmię i Mazury - ta pierwsza, choć na pierwszym miejscu, żyje w cieniu drugiej. Jest giermkiem rycerza. Albo paziem królowej. Mało kto wie, gdzie dokładnie się znajduje, jeżeli w ogóle wie o jej istnieniu" - pisała Beata Szady w zbiorze reportaży "Wieczny początek" (Czarne, 2020).

Cytat:
Beata Szady w swoich reportażach pisze, że w latach osiemdziesiątych "świadomość Warmii była żadna" - ale akurat Nienacki był jednym z autorów, którzy podjęli edukacyjny trud znacznie wcześniej.

Cytat:
Warmia i Mazury to dwa różne pojęcia geograficzne i historyczne. I tak na przykład w północnej części Warmii, to jest tam, dokąd jechaliśmy, niewiele jest jezior, może mniej niż w Łódzkiem czy Warszawskiem.
A potem robisz krok dalej na północ i znowu (...) pochylone krzyże na rozstajach, kapliczki, madonny. Jesteś już na Warmii, której ludność polska była katolicką.

Cytat:
Życie codzienne Fromborka na początku lat 70. udanie sportretował natomiast Janusz Nasfeter w "Królowej pszczół" (1977), jednym z ostatnich filmów w swoim dorobku. Choć akcja skupia się na emocjonalnych przeżyciach dorastających chłopców, w tle pojawia się delikatnie zarysowany konflikt między tym, co lokalne a tym, co wielkomiejskie, stanowiące przedmiot pożądania.

Cytat:
Nieco ponad półtorej godziny jazdy samochodem na południowy wschód i z Fromborka docieramy do Olsztyna. Stolica Warmii wydaje się zarazem stolicą warmińskiej zbrodni - miasto często pojawia się na łamach powieści kryminalnych. Piszą o nim zarówno autorzy związani z regionem, jak i przyjezdni.

Cytat:
Niezwykłą rolę przeznaczył Olsztynowi Mariusz Sieniewicz: w jego "Planktonie" (2017) miasto jest stolicą Polacji, kraju zbudowanego na ruinach dawnej Polski, twardą ręką rządzonego przez Kościół katolicki.

Cytat:
Lecz przecież Warmia to nie tylko miasta, ba, wręcz przede wszystkim niemiasta. A jednak warmińska prowincja - piękna, wciąż dzika, a zarazem naznaczona tajemnicą i skomplikowaną przeszłością - zbyt rzadko przykuwa uwagę twórców kultury popularnej.

Legendy warmińskie stały się podstawą serii komiksowej Jarosława Gacha według scenariuszy Marcina Wakara.




"Skalista wyspa między Niebem a Piekłem. Popkulturowa Warmia"
Materiał o Olsztynie
Materiał o Fromborku
Recenzja zatytułowanej "Jak chłop łabędzia za żonę wziął" pierwszej części komiksowego cyklu
Recenzja zatytułowanej "O królu i chłopcu w czepku urodzonym" drugiej części komiksowego cyklu
Recenzja zatytułowanej "Jak powstała wyspa Lalka na jeziorze Łańskim" trzeciej części komiksowego cyklu
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-02-18, 08:24   

"Reymont w Londynie - spirytystyczne przygody pisarza" - autorką materiału jest Marcelina Obarska:



Cytat:
Był lipiec 1894 roku, kilkanaście dni wcześniej zakończono budowę wiktoriańskiego Tower Bridge, jednej z londyńskich ikon architektonicznych. Do stolicy Anglii dotarł pociąg z Dover, którym Reymont jechał razem z doktorem Józefem Drzewieckim, lekarzem-homeopatą i świeżo upieczonym członkiem Towarzystwa Teozoficznego. To właśnie kolejny kongres tego parającego się mistyką stowarzyszenia był celem ich podróży. Jak dwudziestosiedmioletni Reymont trafił na londyński zjazd i jak to się stało, że sam pracował jako medium?

Cytat:
Wyjazd w lipcu 1894 roku najpewniej nie był pierwszą spirytystyczną wycieczką Reymonta. Teozofia i okultyzm stały się mu bliskie już kilka lat wcześniej, kiedy na peronie stacji kolejowej pod Skierniewicami, na której pracował, spotkał człowieka o nazwisku Puszow, nauczyciela a zarazem - jak czytamy w listach Reymonta do swojego brata, Franciszka - "spirytystę zawołanego". Puszow dostrzegł podobno w Reymoncie niezwykłe zdolności mediumiczne i zaprosił go do swojego ezoterycznego świata. Czy był to rodzaj manipulacji rodem z sekty? Trudno powiedzieć, wiadomo na pewno, że dzięki przypadkowemu natknięciu się na nauczyciela Puszowa Reymont zyskał akces do świata niedostępnego dla większości "zwykłych" ludzi.

Cytat:
"Wampir", choć przypomina raczej scenariusz kiepskiego horroru, dobrze oddaje mistyczną atmosferę spowitego mgłami miasta pełnego dziwnych zdarzeń, roi się w nim także od włożonych w usta postaci przemyśleń dotyczących bytu ludzkiego i doświadczenia transcendencji:

Wszystko jest straszną zagadką. Dookoła nas leży mrok, w którym czyha lęk i śmierć wieczna! Są słowa zabijające, są imiona, od których dźwięku rozpadają się światy, są życzenia, które się stają bez naszej woli, są takie myśli, od których gwiazd ruch zależy!


:-D

"Reymont w Londynie - spirytystyczne przygody pisarza"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-02-28, 01:13   

"Niechciane i porzucone - drugie życie książek" - opowiada Agnieszka Warnke:



Cytat:
W Polsce wydaje się ich dziesiątki dziennie. Co się z nimi dzieje, gdy na domowych półkach i w bibliotecznych magazynach brakuje dla nich miejsca? Oto kilka sposobów na to, aby książki nie wylądowały na śmietniku.

Cytat:
Kilka lat temu państwo Kogutowie szukali miejsca, gdzie mogłyby się odbywać różnego rodzaju warsztaty, przede wszystkim teatralne, recytatorskie. Stanęło na zwykłej stodole, którą trzeba było odpowiednio przystosować. Wówczas pojawił się pomysł, aby jej szczytową, mierzącą sześć metrów ścianę wypełnić książkami. Tak w 2017 roku narodził się Dom Spokojnej Książki w Rżuchowie, wsi położonej w województwie świętokrzyskim. - Jesteśmy z tych pokoleń, dla których posiadanie książek było rzeczą nobilitującą, sprawiającą przyjemność - przekonuje właściciel i opiekun miejsca. To był pierwszy powód stworzenia specyficznego domu kultury. A drugi? - Bardzo prozaiczny. Kupiliśmy w tym czasie mieszkanie, w którym poprzedni właściciel zostawił książki po swoich rodzicach. Nie wiedzieliśmy, co z nimi zrobić. To wszystko zgrało się w jednym momencie - wyjaśnia.

Cytat:
Kogutowie postanowili, że będą przyjmować wszystkie tomy, bez względu na to, czy są zniszczone, stare albo jakiej tematyki dotyczą. Dom Spokojnej Książki w Rżuchowie okazuje się ostatnią deską ratunku dla wielu ludzi, którzy posiadają niepotrzebny księgozbiór. - Najczęściej są to okoliczni mieszkańcy, bo wydaje im się, że najłatwiej do nas dotrzeć i te książki dostarczyć. Ale zdarzają się też ludzie gdzieś z Polski, którzy tak bardzo nie chcą książek wyrzucić na śmietnik, spalić czy pozbyć się ich w jakikolwiek sposób, że są w stanie opłacić przesyłkę lub przywieźć je nam osobiście, przy okazji odwiedzając to miejsce - mówi.




"Niechciane i porzucone - drugie życie książek"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
jacek 
Znikopis


Pomógł: 7 razy
Wiek: 57
Dołączył: 10 Sie 2006
Posty: 17304
Wysłany: 2021-03-04, 12:24   

"Od Mickiewicza do Sadurskiej. Mapy w literaturze" - wypowiada się Agnieszka Warnke:



Cytat:
Inspirują, aktywizują pamięć, wywołują ekscytację i obłęd. "Lubię mapy, bo kłamią" - napisała w swoim ostatnim wierszu Wisława Szymborska. Co inni widzą w dziełach kartografii?

Cytat:
"Czy w ogóle istnieje lepsza metafora podróży niż zniszczona mapa?" - pyta Andrzej Stasiuk w eseju "Mapa". W swoich literackich notatkach z drogi pisarz kilkakrotnie zatrzymuje się właśnie nad kartograficznym tekstem.

Cytat:
Mapy to jednak literatura.
Czwarty rodzaj
po epice, liryce i dramacie


- pisze Michał Książek w debiutanckim tomie wierszy "Nauka o ptakach".

Cytat:
U Sadurskiej chęć posiadania i studiowania mapy nabiera wręcz erotycznego podtekstu:

Suchy, cienki, szeleszczący pergamin, prawie przezroczysty. Dotykałem go. Głaskałem, wsuwałem między opuszki palców a paznokcie. Do krwi. Balansowałem na stopach, ocierałem się o twardy blat, o brzeg szuflady, o wszystko. Tarłem […] aż moim ciałem wstrząsnął pierwszy dreszcz.


:idea:

"Od Mickiewicza do Sadurskiej. Mapy w literaturze"
_________________
"Bóg także był autorem: jego proza to mężczyzna, jego poezja to kobieta" - Napoleon Bonaparte.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Link do Shoutbox

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group